Amasya İtimat

Çocuklarda Oyun Kültürü…

Çocuklarda Oyun Kültürü…

Arkadaş sohbetlerinde, ev ziyaretlerinde, görevde eğitim üzerine konuşuyoruz. Varsa

yoksa çocukların eğitimi. En önde sohbet konumuz. Nasıl bir çocuk yetiştirmek istiyoruz.

Önce aile, cocuğuna nasıl bir eğitim almaktan yanadır. Değişik kanallardan da ifade edilen bu

istekler ne kadar dikkate alınıyor. Programlarda yer veriliyor.

Bir adım sonrası sistem nasıl bir eğitim sunuyor. Sistemin sürekli değişiyor olması,

yapısı velileri ve öğrencileri nasıl etkiliyor.

Birkaç aile ve arkadaş bir araya geldiğimizde sistemden, değişimden, teknolojiden vb.

teknik ve detaya takılmadan hemen neticeye ulaşıyor saymaya başlıyoruz. Çalışkan, milli ve

manevi değerlere saygılı, etrafına faydalı, iki dünyayı bilen ve hazırlıklı olan, gayretli,

girişken, ekonomik bağımsızlığını kazanarak güzel bir işte çalışan ya da kuran bir çocuk

istiyoruz.

Bu çok özel ifadelerin gerçekleşmesi, velilerin ve veli yakınlarının, komşularının,

arkadaşlarının istediği eğitim nasıl olacak, işe nereden başlanacak, dün nasıldı, bugün nasıl bir

eğitim sistemimiz var. Mevcut durum detaylı incelenerek dünyayla karşılaştırılarak bize

uygun hale getirilerek uygulanmasında neler yaptık. Olmazsa olmazımız nedir.

Ya da biz eğitim öğretim alanında ne kadar bilgiye sahibiz.

Ev sahibi ile beş arkadaşız. Hemen her konuya girebiliyor, rahat, doğal ve çekince

koymadan rahatca duygu, düşünce ve fikirlerimizi açıklayabiliyoruz. Herkes birbirini çok iyi

anlıyor ve hoş görüyor.

Konu çocuk olunca akarsular duruyor, her kesin görüşlerini paylaşacağı sözleri ve

yaşadıkları var.

Bir ara ilköğretim çağında bir çocuk için annemi, babamı, öğretmen mi, olmak kolay

ve zordur. Konuşuyoruz. Uzayıp gidiyor. Bir ara anneler ve bir de babaanne görüşlerini

iletiyor. Çok önemli ve ciddi konular üzerinde duruyoruz.

Dilimiz döndüğünce baba olmak diye başladık ve bütün sorumluluklarını ortaya

koyduktan sonra nasıl bir evlat istiyoruz diye saatlere uzanan değerlendirmeler yaptık. Birkaç

küçük ilave veya çekincelerle anne içinde aynı şeyleri ifade ettik. Anne ve baba ayrılmaz bir

bütünlüktür, olmazsa olmazdır.

İkinci önemli merkez ise, öğretmeni olmanın güzelliği, tadı ve lezzeti üzerine

konuşmak, bilgi ve birikimleri paylaşmak hem kolay hemde çok zor. Mesleği boyunca

yüzlerce öğrenciye bir üst öğretime ve hayata hazırlamak mecburiyetinde olan meslektaşım.

Bu yazının, araştırmanın, kitabın, ana damarlarından biri öğretmen olacaktır.

Okuyucumuz okumayı tamamladığında beynindeki soruların büyük çoğunluğunun mevcut

durumunu, kaynağını, çözüm için yapılması gerekenlerin tespitini yapabilecek noktaya

ulaşacaktır.

Çocuklar… Gençliğe adım atmış ya da bir adım kalmış yarınlarımız.

Artık, arkadaş, çok önemli rol almaktadır. Sabah evden ayrıldıktan eve geldiğiniz ana

kadar birlikte olduğunuz değişmez güzelliktir.

Bana arkadaşını söyle sana kim olduğunu söyleyeyim. Denmiştir.

Çocukların benden, zihin ve ruhi alanda gelişmesini tamamlaması için etkili ve yetkili

olanların uygulamaya konması aile ve okulla direk bağlantılıdır.

Artık, oyun için geç kalmamalıyız. Oyun kelimesinin derinliğinde neyimiz varsa

ortaya koymamız gerek.

Evde, okulda, dışarda oyun. Oyun kurucuları, rol arkadaşları, başalayış, oynayış ve

final bölümünde ortaya konan davranış, hitap ve istek birbirini tamamlayan önemli

olmazlardır.

Biliyorum ki, beslenme ve uyku kadar önemlidir.

***

Şehir hayatının en önemli handikapı çocukların kuralsız oyun alanlarının olmaması,

özgürce sitedikleri oyunu sınırsız oynayamamalarıdır. İhtiyaç yerinde ve zamanında tespit

edildiğinde giderilmesi için önemli bir adımın atılması anlamındadır.

Eğitim öğretim alanında yazılacak, konuşulacak o kadar çok alan varki bir çoğuda

birbirine zincirleme bağlı, ardışık, iç içe hatta birbirini tamamlar mahiyettedir.

Başlıklar arasında gezintiye çıktığımızda da aynı bağlantıya ulaşmamız mümkün…

Oyun en etkili öğrenme aracıdır. Denmiştir. Sözü basit gibi görünsede incelendiğinde okkalı

ve ağırlığı tartışılmamalıdır. Tabii oyunu oynayanlar tarafından tanımının olduğu gibi

akademikde tanımları var.

Oyun oynadığım köy akşamlarımda fiziki ve zihni tanımlar yapılmazdı. Yetenekler,

sosyal uyum bilinmezdi, hatta bu çocuk bu oyun için uygundur, değildir değerlendirmesini

yapacak bir otorite ve makamda yoktu. Varsa da bizim köye ulaşmamıştı.

Bizim tanımımızla; zevkle yapılan faaliyetler bütünüdür. Oyun bizim, oynayanlar biz,

kazanan ve kaybeden de biz, kavga yok, küfür yok, yakmak ve yıkmak yok… Huzur ve

güven, saygı ve sevgi, mutluluk vardı.

Deniliyor ki çağımızda her şey bilimsel olarak değerlendiriliyor ve inceleniyor,

akademik tanımlar yapılıyor. Kurallar, yasaklar, olmazlar, cezalar vb… uzayıp giden ve

sürekli incelenen ve raporlaşan programlar.

Dokunma, görme, işitme, tatma, koklama kelimelerinin anlam bütünlüğü içinde

duyguların harekete geçtiği, adına etkinlik dediklerinde aklımıza ne geliyorsa tanımlayabilir

uygulamaya koyabiliriz.

Oyun hayata hazırlıktır. Denmiştir. Öğrenmeye hazırlık noktasında en tatlı, zevkli

araçtır. Yine çocuklar kendilerini ifade etmelerinde oyunu rahat kullanırlar. Oyun çok ciddi

bir iş ve eylemdir. Beş duyu organının hareket halinde olduğu andır. Ebe olmak. Hedefe

ulaşmak. Sonuç almak. Yenmek. Oyunu kuralları içinde oynamak ve kazanmak çocuğa olmak

olgusunu tattırır. Kendini keşfetmesini ve nereye ulaşabileceğini ve üreteceğini gösterir. Mek

ve mak ekleriyle onlarca ilave yapmak mümkündür.

Çocuklarda oyun kültürü önemsenmeli, eğitim verilmeli, anne, baba ve öğretmen de

konu ile ilgili bilgilendirilmelidir.

Öğretme isteği olan çocukların derslerinde başarı istenilen seviyededir. Rahatlatır,

güven duygusu gelişir, başaracağım, başarıyorum, başardım, düşüncesi beynini oturur.

Devam eden sohbetin uğradığı alanlarda birlikte yol aldık. Öğretmen orta noktada

olmalıdır. Bu kabulden sonra anne baba çocuğu da yanlarına alarak işbirliğini başlatmalıdır.

Anne, baba bir şeyi daha unutmamalı ve başlatmaldır ki oda çocukla oyun oynamaya

başlamasıdır. Zamanını ve yerini hatta oyunu birlikte tespit kolaydır.

Bu oyunların içinde ne kadar yer almalı ve oyunun neresinde biz olmalıyız

kendiliğinden gelişecektir.

Tabii velilerinde eğitime ihtiyacı olduğu kabul görmektedir.

Şimdi, eğitimin önemini biliyor olarak, yapacağımız çalışmalarda ve paylaşımlarda

konuya girecek ve doğrulara ulaşmaya çalışacağız.

10.11.2014 /Ankara.

Yorum Ekle

CEVAPLA

Yorumunuzu giriniz.
Lütfen isminizi giriniz.