Amasya İtimat

ÇEÇENİSTAN-DAĞISTAN GEZİ NOTLARI-1

HASAN APAYDIN-İLAHİYATÇI-OSMANLICA BİLİM UZMANI

Yıllardan beri hem gönül coğrafyamıza hem de ümmet coğrafyamıza geziler yapmak, oralardaki ahval ve şeraiti yerinde müşahede etmek ve yeni kazanımlar elde etmek istiyorduk. Allah bu imkânı bizlere 2023 Ağustos ayında nasip etti. Kadim arkadaşım Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dekanı Yakup Civelek ve Ankara uluslararası Muhammed Hamidullah İmam Hatip Lisesi müdürü Hamza Yılmaz ile beraber gezmeye ve yeni yerler ve olayları keşfetmeye karar verdik. Mezkûr iki arkadaşım Ankara’dan bir otomobille yola çıktılar ve bende onlara Merzifon’da katıldım. Yolculuğumuzun ilk molasını Samsun-Çarşamba’da verdik. Çarşamba’dan gideceğimiz yerlerdeki tanıdıklara hediyeler alıp bir yemek yedikten sonra yola devam ettik. Gideceğimiz yerleri önce Gürcistan, Kuzey Osetya, İnguşetya, Çeçenistan, Dağıstan, Karaçay-Çerkesya, Karaçay-Balkar cumhuriyetleri olarak planladık. Gideceğimiz her yerde bizi bekleyen arkadaşlarımız vardı. Uluslararası Muhammed Hamidullah İmam Hatip Lisesinde tam 60 ülkeden öğrenci okuyor ve müdür olan arkadaşımın bu yerlerde hem öğrenci hem de veli olarak tanıdıkları vardı. Her gittiğimiz yerde bizleri samimi bir içtenlikle karşıladılar ve bizi en güzel bir biçimde misafir ettiler. Samsun-Çarşamba’dan ayrıldıktan sonra Karadeniz’in denize bakan yemyeşil güzel il ve ilçelerini bir bir geçerek durmaksızın yola devam ettik ve akşam Hopa öğretmenevine geldik. Önceden yerlerimiz ayrıldığı için yemeklerimizi yiyip istirahate çekildik. Ertesi gün sabah namazıyla beraber güne erken başladık. Öğretmenevinden ayrılıp kısa bir süre sonra Sarp sınır kapısına vardık. Sınırı geçmeden önce yeterli miktarda Gürcistan parası olan ‘Lari’ aldık. Pasaport kontrolü yapıldıktan sonra yürüyerek Gürcistan tarafına geçtik. Hemen belirtelim ki Gürcistan’a normal kimlik kartıyla da geçilebiliyor. Gürcistan tarafına geçince bizim tarafın ne kadar bakımlı olduğunu gördük. Gürcistan tarafında arabamıza sigorta yaptırıp yolumuza devam ettik. İlk olarak Acara Özerk Cumhuriyetinde Batum şehrini keşfetmeye başlıyoruz. Yakup hocamızın arkadaşı Mustafa bey bize rehberlik yapıyor. Önce bizi alıp bir tepeye götürüyor ve oradan Batum’un panoramik manzarasını izliyor ve telefona kaydediyoruz. Daha sonra şehir turu atarak gezmeye devam ediyoruz. Gürcistan’da esnaflık yapan Türklerle tanışıyoruz. Batum, Gürcistan’ın diğer şehirlerine nazaran daha modern durumda. Şu sıralar Batum deyince akla kumarhaneler geliyor. Yani paranın döndüğü yer. Şehrin modern olmasında mutlaka onunda etkisi vardır. İnsanların bir kısmı Türkçe biliyor. Coğrafya olarak ise aynen Karadeniz bitki örtüsü ve yer şekilleri devam ediyor. Batum, Gürcistan’ın Özerk Cumhuriyeti Acara’nın başkenti durumunda. Karadeniz kıyısında, liman kenti ve ticaret merkezi durumunda. Nüfusu iki yüz bine yakın. Batum Karadeniz’in doğu kıyısında, Türkiye sınırına 15 km. uzaklıkta, Çoruh nehrinin denize döküldüğü yerin kuzeydoğusundaki verimli ve düzlük arazi üzerine kurulmuş modern bir şehir. Şehir içinde botanik parkını görüyoruz. Şehrin merkezinde beş yıldızlı büyük oteller mevcut durumda. Şehrin merkezinde Osmanlı’dan kalma sadece bir camiyi bırakmışlar. Diğer camileri yıkmışlar. Yemek kültürü olarak Karadeniz’e benziyor. Türklerin çalıştırdığı bir restoranda yemek yedikten sonra gezimize devam ediyoruz. Batum sahilini ve alışveriş yerlerini gezdikten sonra Gürcistan’ın başkenti Tiflis’e doğru ilerliyoruz. Batum-Tiflis arası yollar iyi değil. Arabamızla yavaş yavaş köylerden ve bazı şehirlerden geçtikten sonra başkent Tiflis’e ulaşıyoruz.