Amasya İtimat

TÜVTURK, AMASYADA DA YENİ ARAÇ MUAYENE İSTASYONUYLA HİZMET VERMEYE BAŞLADI

 


2008 yılı sonuna kadar Türkiye çapında 189’u sabit, 80’i gezici olmak üzere toplam 269 adet yeni araç muayene istasyonu açarak ülke çapında uluslararası standartlarda hizmet sunmayı hedefleyen TÜVTURK, Amasya’daki Merkez İstasyonu’na ek olarak Merzifon ilçesinde olmak üzere toplam 2 noktada faaliyet göstermeye başladı. Amasya Araç Muayene İstasyonları, “Tamaş Taşıt Muayene İstasyonları İşletim A.Ş.” tarafından işletilecek.


 


Amasya’da da TÜVTURK Araç Muayene İstasyonları açıldı !


 


Türkiye genelinde ilk TÜVTURK araç muayene istasyonunun Elazığ’da açılmasının ardından sırasıyla Trabzon, Kırklareli, Tekirdağ, Gaziantep, Niğde, Denizli, Adana, Kırşehir, Kilis, Adıyaman, Karaman, Nevşehir, Sakarya, Yalova, İzmir, Siirt , Konya, Şanlıurfa, Osmaniye, Mersin, Aydın, Aksaray, Edirne, Uşak, Malatya, Diyarbakır, Sivas, Afyon, Manisa, Antalya, Hatay, Kars, Ardahan, Kırıkkale, Çankırı ve Yozgat illerinde hizmet vermeye başladıklarını hatırlatan yetkililer, “Modern araç muayene istasyonları zincirinin yeni halkasını Amasya’da hizmete açtık. Fren tertibatından direksiyon sistemine ve hatta süspansiyon sistemine kadar bir çok noktayı kontrol ediyoruz. Şase, motor, plaka ve görüntü kontrolünü daha ileriye taşıyoruz” açıklamasını yaptı.


Amasya’da günde yaklaşık 85 adet araca muayene hizmeti verilecek


TÜVTURK Araç Muayene İstasyonlarında Cumartesi günü de dahil olmak üzere haftanın 6 günü 08.30 ile 16.30 saatleri arasında araç kabulü gerçekleştirildiğini belirten yetkililer, Amasya’daki sabit istasyona ek olarak bir adet gezici istasyonun da bulunduğunu ve günde en az 85 adet araca muayene hizmeti verileceğini de belirttiler. Amasya gezici istasyonu Göynücek, Gümüşhacıköy, Hamamözü, Suluova ve Taşova gibi çevre ilçelere hizmet götürecek.


Hedef Modern Araç Muayenesi ile Trafik ve Araç Güvenliğinin Arttırılması!


TÜVTURK’ün trafik ve araç güvenliğine katkı sağlamasının en önemli nokta olduğuna dikkat çeken yetkililer, “Türkiye’de trafikte seyreden sağlıklı araç sayısının az olmasının trafik kazalarına yol açtığını görüyoruz. TÜVTURK’ün uluslararası standartlarda araç muayenesi ile trafik ve araç güvenliğinin artmasını ve böylece kusurlu araçlardan dolayı oluşan trafik kazalarını minimize etmeyi hedefliyoruz” diyerek araç ve trafik güvenliğinin önemine dikkat çektiler.


İstasyonlar akreditasyon kuruluşları ve Ulaştırma Bakanlığı’nca sürekli denetlenecek


Türkiye’de bugüne kadar yapılmış özelleştirme operasyonları içinde devlet ile işbirliğinin en yoğun yaşandığı projenin araç muayene istasyonları projesi olduğu, TÜVTURK araç muayene istasyonlarının her birinin Ulaştırma Bakanlığı’ndan geçici işletme belgesi alarak faaliyetlerine başlayacağı ve bir yıl içerisinde yetkili kuruluş tarafından TS17020 standardına göre akredite edileceği özellikle vurgulandı. Ulaştırma Bakanlığı denetimlerinin 20 yıl boyunca devam edeceği, akreditasyonların da belirli dönemlerde yenileneceği ifade edildi. Araç muayene ücretlerini eskiden olduğu gibi Maliye Bakanlığı belirleyecek, ancak araç muayene ücretleri muayene istasyonlarında tahsil edilecek.


300 milyon Amerikan Doları ek yatırım, 1800 kişiye yeni iş imkanı


TÜVTURK olarak yeni araç muayene istasyonlarının yapım ve işletimi ile ilgili olarak  açılan ihaleyi, 613.5 milyon Amerikan Doları ihale bedeli karşılığı kazandıklarını hatırlatan yetkililer, 189 sabit, 80 gezici istasyonun hizmete başlaması ile birlikte yaklaşık toplam 300 milyon Amerikan Doları daha yatırım gerçekleşmiş olacağına dikkat çekti. Ülke genelinde faaliyetin başlaması ile birlikte istasyonlarda 1800 kişiye yeni iş imkânı sağlanmış olacak.


Gelir paylaşımı ve KDV olarak Devlet 20 Yılda 10 Milyar Amerikan Doları kazanç sağlayacak


İlk 12 ay içinde 4 milyon adet araç muayenesi gerçekleştirebilmeyi hedeflediklerini belirten TÜVTURK yetkilileri, 20 yıllık süreçte araçların muayene edilmesinden elde edilecek toplam gelirden, yaklaşık 7.3 milyar ABD Dolar’ın hazine payı olarak, 2.7 milyar ABD Dolar’ın ise KDV olarak T.C. Maliye Bakanlığı’na ödeneceğini açıkladılar. Böylelikle TÜVTURK, istihdam vergileri, SSK prim ödemeleri ve kurumlar gelir vergileri dışında 20 yıl içinde toplamda yaklaşık olarak 10 milyar ABD Doları tutarında hazine katkısı sağlayacak.


 


4 farklı değerlendirme kriteri olacak, uluslararası muayene kriterleri uygulanacak


TÜVTURK tarafından gerçekleştirilen ve ilgili bakanlıkların yönetmeliklerine, uluslararası standartlara ve Avrupa Birliği normlarına uygun olarak gerçekleştirilen araç muayenesinde Kusursuz, Hafif Kusurlu, Ağır Kusurlu ve Emniyetsiz olarak 4 farklı değerlendirme kriteri bulunuyor.


Hafif kusurlu araçların muayenesi tamamlanacak ve muayene raporu verilecek, ancak kusurlar listelenerek araç sahibine kusurları en kısa sürede gidermesinin güvenli seyri adına kendi menfaati gereği olduğu belirtilecek. Ağır kusur durumunda ise aracın sahibine bir ay süre verilecek ve kendisinden sorunu 1 ay içinde çözerek muayene tekrarına gelmesi istenecek. Geçerli süre içinde ağır kusur giderilmiş ise kendisine onay ve plaka etiketi verilecek.


‘’Emniyetsiz’’ sınıfta değerlendirilen araçlar Trafik Zabıtasına bildirilecek ve bu araçların da muayene tekrarı için geri gelmesi istenecek. Ücretsiz muayene tekrarı ise bir kereye mahsus olacak. Bununla birlikte bir aylık süreyi geçiren veya muayene tekrarında da onay alamayan araç sahipleri yeni bir muayene için ikinci kez ücret ödemek durumunda kalacaklar.


Araç sahiplerini araç muayenelerinin zamanında yaptırmak ve süre aşımına neden olmamak konusunda uyaran TÜVTURK yetkilileri, araç muayene süresi geçirilen her ay için muayene ücretinin %5’i oranında gecikme cezası tahsil edilmek zorunda olduğunu da önemle vurguluyorlar. Gecikme cezaları T.C. Maliye Bakanlığı Gelirler İdaresi Başkanlığı adına tahsil ediliyor ve tamamı İdare’nin ilgili hesaplarına aktarılıyor.


ARAÇ MUAYENE SİSTEMİ HAKKINDA BİLGİLER


 


KONTROLÜ YAPILAN NOKTALAR


 


TÜVTURK’te araç muayenesi, elle tutulabilen gözle görülebilen ve ulaşılabilen aksamların muayene edilmesiyle gerçekleşir. Kapalı kutular içinde veya kaplamalar altında ulaşılamayan aksamlar kontrol edilmez. Gerekirse bu aksamların fonksiyon kontrolü yapılır.


 


1-Fren Tertibatı: Araç muayenesi ana başlıklarından biri olan ve ilk sırada yer alan fren tertibatının test edilmesi; trafikte seyreden her türlü araç ve yayalar için hayati önem taşır. Fren tertibatının periyodik aralıklarda kontrol edilmesi ve aşınan parçaların değiştirilmesi gerekir. Araç muayenesi açısından değerlendirildiği zaman önde fren pedalından başlayarak; mekanik, hareketli, sürtünen ve esneyen her


 


aksam elle veya gözle kontrol edilir. İlgili mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde, fren test cihazı ile aynı aks üzerinde bulunan tekerleklerin fren kuvveti sapma yüzdesi ile toplam araç ağırlığına göre fren verim yüzdesi hesaplanır.  


 


2-Direksiyon Sistemi: Araçların yol ve seyir kontrolüyle istenilen yöne yönlendirmesini sağlayan direksiyon sisteminin  kontrollerinde; direksiyon simidinden başlayarak sırasıyla; direksiyon mili, direksiyon kutusu ve bağlantı elemanlarıyla sistemi tekerleklere bağlayan direksiyon rot kollarının boşluk ve sağlamlıkları; elle, gözle ve boşluk test cihazlarıyla kapsamlı olarak kontrolden geçirilir.


 


3-Görüş Şartları: Temiz ve yeterli görüş, araç kullanıcıları için maksimum yol ve sürüş güvenliği sağlar. Bu sebeple aracın tüm dış camları, cam yıkama tertibatları, cam silecekleri, iç ve dış görüş aynaları titizlikle kontrol edilir.


 


4-Aydınlatma Sistemi: Araçların gece ve kötü yol şartlarında güvenle seyredebilmeleri için aydınlatma sistemlerinin faal olması ve  ayarlarının trafikte seyreden diğer araç sürücülerini rahatsız etmeyecek şekilde yapılmış olması gerekmektedir. Bu sebeple tüm iç-dış aydınlatma, fren, gösterge, sinyal, geri vites, plaka ve sınır lambaları titizlikle kontrol edilir. Uzun-kısa ve sis farlarının yükseklik ayarları cihazlar vasıtasıyla test edilir.


 


5-Aks, Jant, Lastik ve Süspansiyon Sistemi: Araçların yol tutuşunda ve güvenli seyrinde yürüyen aksam ve süspansiyon elemanları özel bir göreve sahiptir. Yay, amortisör gibi süspansiyon elemanlarının, aracın jant, aks ve lastikleriyle tam uyumlu çalışması sürüş güvenliği açısından son derece önemlidir.


 


6-Şase ve Şase Bağlantı Parçaları: Araç gövdesinin sağlamlığı hem sürüş anında hem de olası bir kaza durumunda yolcular açısından büyük öneme sahiptir. Bunun yanında şaseye bağlanmış bir çok parçanın da sağlam ve çalışır durumda olması gerekmektedir. Bunlar; sürücü kabini ve araç gövdesi, bağlantıları, merdiven basamakları, koltuklar, alt taban, egzoz boruları, susturucular, yakıt tankı ve boruları, stepne ve taşıyıcısı, kapılar ve kapı kilitleri, yan ilave korumalar, çekici römork ve treyler çeki kaplini ile kaplin mekanizmalarının kontrolünü kapsar.


 


7-Diğer Donanımlar: Pasif güvenlik sistemlerinin en önemlilerinden biri emniyet kemeridir. Bir kaza esnasında emniyet kemeri takılı olan yolcunun diğer yolculara  göre hayatta kalma şansı her zaman  daha yüksektir. Bu sebeple ön ve arka emniyet kemerleri ve  kilit karşılıklarının fonksiyonelliği titizlikle kontrol edilir. Bunların yanısıra yangın söndürme tüpü, üçgen ikaz reflektörü ve ilk yardım çantası da kontrol edilir.


 


8-Gürültü Kirliliği: Trafikteki araçların oluşturduğu çevresel gürültüler insan sağlığı açısından son derece zararlıdır. Bu sebeple İstasyonlarımızda  gürültü seviyesi kontrolleri gerçekleştirilecektir.


 


9-Yolcu Taşıyan Araçlar İçin: Toplu taşıma araçlarına yönelik olarak; koltuk düzenleri, iç aydınlatma lambaları, ısıtma sistemleri ve havalandırma sistemlerinin seyahat eden yolcuların gereksinimlerini karşılayacak şekilde olup olmadığı kontrol edilir.


 


10-Araç Tanımları: Trafikte seyreden araçların üzerinde taşıdıkları plaka, tanıtım numaraları ile ruhsat üzerindeki tescil ve trafik bilgileri birebir aynı olmak zorundadır.


 


 


MUAYENE SONUÇLARI


 


Kusursuz: Muayene edilen araçta herhangi bir eksikliğin bulunmaması halidir.          



  • Bu durumda aracın ön plakasına ve muayene raporuna muayenenin geçerlilik süresini içeren etiket yapıştırılır.
  • Ruhsat onaylanır, hologram yapıştırılır ve bir sonraki muayene tarihi yazılır.
  • Yetkili kişi tarafından detaylı muayene raporu verilir.
  • Raporun muayene geçerlilik süresi boyunca saklanması gerekmektedir.
  • Bir sonraki muayeneye raporla gelinmesi gerekmektedir.

 


Hafif Kusur: Aracın yapılan muayenesi sonrasında, yeniden muayenesine gerek duyulmayan bir eksikliğin bulunması halidir.                                                           



  • Bu durumda araç muayeneden geçmiş sayılır. Aracın ön plakasına ve muayene raporuna muayenenin geçerlilik süresini içeren etiket yapıştırılır.
  • Ruhsat onaylanır, hologram yapıştırılır ve bir sonraki muayene tarihi yazılır.
  • Yetkili kişi tarafından detaylı muayene raporu verilir. Raporun muayene geçerlilik süresi  boyunca saklanması gerekmektedir.
  • Bir sonraki muayeneye raporla gelinmesi gerekmektedir.
  • Raporda belirtilen eksikliklerin  tamamlanması gerekmektedir.

 


 Ağır Kusur: Aracın muayenesi sonucunda, tamirine ihtiyaç duyulacak derecede eksiklikler tespit edilmesi halidir. Bu eksikliklerin giderilerek bir ay içinde aracın yeniden muayeneye gelmesi gerekmektedir.                                                                



  • Aracın muayene raporuna geçici kusurlu araç etiketi yapıştırılır.
  • Bir ay içinde raporda bulunan kusurlar tamir ettirilir ve raporla birlikte aynı istasyona gelinmesi gerekmektedir.
  • Bir ay içinde gelen araçlarda bir muayene tekrarı ücretsizdir.

 


Emniyetsiz: Aracın; can ve mal emniyeti ile trafik güvenliği açısından tehlikeli olacak derecede kusurlarının, eksikliklerinin tespiti halidir.



  • Aracın durumu en yakın trafik zabıtasına bildirilir.
  • Aracın emniyetsiz olduğuna dair rapor verilir.
  • Bir ay içinde raporda bulunan kusurlar tamir ettirilir ve raporla birlikte aynı istasyona gelinmesi gerekmektedir.
  • Bir ay içinde gelen araçlarda bir muayene tekrarı ücretsizdir.

 


 


ARAÇ MUAYENESİ ÖNCESİNDE HAZIRLANMASI GEREKEN ZORUNLU BELGELER


 


Tüm araçlar için;


 


         Ruhsat*:


            Trafik Tescil Belgesidir.


 


         Fenni Muayene İzin Belgesi*:


            Vergi dairesi veya bürolarından alınan ve aracın vergi borcu, trafik cezası ve OGS geçiş borcu olmadığını belirten belgedir. (Araç satışı ve devri için alınan “İlişik Kesme  Belgesi” ile işlem yaptıramadığınızı belirtmek isteriz.)


 


         Trafik Sigortası*:


            Mali Sorumluluk Sigortası akit belgesi (İnsan taşımada kullanılmayan römorklar, kendilerini çeken motorlu aracın sigortasına dahildir. Bu araçlar için Mali Sorumluluk Sigortası akit  belgesi talep edilmez.)


* Bu belgelerin eksikliğinin araç muayenesine başlamanız için engel teşkil ettiğini önemle hatırlatmak isteriz.


 


LPG veya CNG takılı araçlar  için:


           


         Gaz Sızdırmazlık Raporu:


            LPG veya CNG takılı araçlar için muayeneye gelmeden önce alınması gereken rapordur. LPG/CNG Ruhsatı, “Gaz Sızdırmalık Raporu” yerine kullanılamaz.


 


Tadilat sonrası muayenesi yapılacak araçlar için ek olarak;


 


         Yetkili mühendis tarafından çizilen onaylı tadilat projesi ve hesapları


 


 


ARACINIZDA BULUNMASI GEREKEN EKİPMANLAR


 


Tüm araçlar için:


         İlk yardım çantası: Traktörler, motosikletler ve motorlu bisikletler hariç tüm motorlu araçlarda en az 1 adet.


         Üçgen Reflektör: Motosikletler ve motorlu bisikletler hariç tüm motorlu araçlarda 2 adet.


         Yangın Söndürme Cihazı: Sayısı, cinsi ve kapasitesi araç sınıfına ve aracın kullanım amacına göre değişiklik gösterir.


         Stepne: Motosikletler ve lastik tekerlekli traktörler hariç bütün araçlar ile tarım orman römorkları da dahil olmak üzere tüm römorklarda her zaman kullanılabilir durumda bulundurulacaktır.


 


Araç sınıfına göre ek diğer zorunlu ekipmanlar:


         Taksi otomobiller: Her zaman kullanılır durumda taksimetre.


         Otobüs, kamyon ve çekiciler: 1 adet Engel işareti. (E veya e onaylı)


         Traktörler: Flaşörlü, yanıp sönen, sarı ışıklı, dönerli, uyarı lambası.


         Şehirlerarası yük veya yolcu nakliyatı yapan otobüs, kamyon ve çekiciler: Her zaman kullanılır durumda takograf.


         Römorklar (traktör römorkları dahil) ve kamyonlar: Uygun boyutlarda ve yeterli sayıda arka işaret levhası. (E veya e onaylı)


         Traktör römorkları: Azami hızı saatte 30 km’nin altında olanlarda 1 adet adet üçgen şeklinde arka işaret levhası. (E veya e onaylı)


         Karayolu Taşıma Yönetmeliğine göre yetki belgesi almış yolcu taşımacılığında kullanılan araçlar: Her 10 koltuk için en az 1 adet boyun korsesi.


         Motosikletler ve motorlu bisikletler: Kask ve koruyucu gözlük


 


Araç muayenesinin sağlıklı gerçekleştirilebilmesi için muayeneye gelmeden önce aracın dış, alt ve motor havuzu temizliğini ve tehlikeli madde taşıyan araçların boş olmasını sağlamanızı önemle rica ederiz.

Yorum Ekle

CEVAPLA

Yorumunuzu giriniz.
Lütfen isminizi giriniz.