Amasya İtimat

Recep Seyhan’dan Üç Eser

0
218

Öykücü hemşerimiz Recep Seyhan’ın üç eseri Temmuz ayı içinde basıldı. Hece Yayınları arasında yayımlanan eserlerden ikisi yazarın öykülerinden oluşurken, diğeri öykü teorisi üzerinedir. Yazarın üç eseri şunlardır:
1. Bir Sepet Hayal (öykü).
Recep Seyhan Bir Sepet Hayal kitabında; Temmuz 2022’de Halk Film tarafından kısa metrajlı film olarak sinemaya uyarlanan Saliç isimli öyküsünün yanı sıra daha önce hiç yayımlanmamış daha pek çok öyküsüne de bu kitapta yer veriyor. Seyhan’ın dili ustaca kullanması, gözlem yeteneğiyle birleşince ortaya zengin bir anlatım çıkmasını sağlıyor. Öykülerinde modern çağın vebası olan teknoloji bağımlılığına çokça değinen yazar, bu durumun insanın kendi içinde yaşattığı etik ikilemlere de vurgu yapıyor. Kitapta Elma Hikâyeleri adıyla ayrı bir bölüm oluşturan yazar, bu bölümde mitolojiye de yer vererek, bizi elmanın ilk ısırılışından bugüne değin süren bir yolculuğa çıkarıyor.
Eserinde, geçmişin yanı sıra çağın ruhuna da ayna tutan Recep Seyhan’ın kendine has üslubuyla yazdığı öyküleri okuyucuyla buluşuyor.
2. Zongo’nun Değirmeni (öykü)
Hikâyelerinde, geleneksel olanla modern anlatının imkânlarını ustalıkla harmanlayan Recep Seyhan, Anadolu’daki zengin birikime yönelik kazı çalışmalarına devam ediyor. Seyhan ikinci baskısı Hece Yayınları arasında yapılan bu eserinde, mübadele yıllarına götürüyor okuyucuyu ve bu topraklara değer katan farklı din ve kültürlerin bölüştükleri kaderleri paylaşıyor bizimle. Zongo’nun Değirmeni ve Flora’nın Çıngırakları ile çerçevelenen bu evrensel tema ile bireyin varoluş mücadelesine, insan olmanın erdemine, farklı bir pencereden mercek tutuyor.
Kitapta, dili ve anlatımıyla öne çıkan hikâyelerden biri olan Ölü Sesleri Korosu’nda, tasavvuf/tarikat geleneğimizdeki bir uygulamaya getirilen yöntem eleştirisi ise epeyce tartışılacak gibi görünüyor.
3. Bana Hikâye Anlat/ma: Kuramsal Yazılar-Psikanalitik Tahliller.
Öykü ile hikâye aynı şey midir? Psikanaliz, yapıçözümleme (dekonstrüksiyon), imge-metafor nedir?
Kurmacanın kaynağı nedir? Kurmaca metin yazarları hakikati neden gizleme gereği duyarlar?
Kurmaca metinlerde belirsizlikler ve boşluklar neyi amaçlıyor? Varoluş ile Yabancılaşma arasında bir ilişki var mı? Kendine yabancılaşma bir problem midir? Anlatısal yabancılaşma nedir?
Postmodernizmin verilerinden nasıl yararlanılmalıdır? Deneysel edebiyat ne demektir?
Hikâyeci Recep Seyhan, ontolojinin ve psikanalizin; yer yer fenomenolojinin hermenötik verilerinden de yararlanarak yaptığı metin tahlillerinde bu soruların cevaplarını arıyor. İkinci baskısı Hece Yayınları arasında yapılan kitap, yazarın hikâye kitaplarındaki öykü poetikasını yansıttığı kadar; yabancılaşmaya ilişkin Oyuncak Krizi, ‘boşluk’a değin Salon Kuramı, metafora dair Kadir Gecesi gibi özgün, kuramsal önerilerini de tartışmaya açıyor.
Baskısı tükenmiş diğer eselerinin ve baskıya hazır eserlerinin de bir an önce basılması dileğiyle yazarımız Recep Seyhan’ı kutluyoruz.

Yorum Ekle