Amasya İtimat

Dünyada Tek; 4 Vilayetin kesiştiği nokta, 3 Kıtadan izler taşıyan yöreler…

0
384
Ahmet Günaydın
Hasan Uğurlu Barajı; Bir adı da yöre halkınca Ayvacık Barajı olarak biliniyor. 1971’de inşaasına başlanan ve 1978 yılında üretime geçen bu barajın  özelliği ülkemizde kaya tünel ile yapılan bir baraj olması. Toprak gövde dolgu tipi olan barajın gövde hacmi 2.151.000 m³, akarsu yatağından yüksekliği 51,00 m, normal su kotunda göl hacmi 182,00 hm³, normal su kotunda göl alanı 9,70 km²’dir. Baraj 83.312 hektarlık bir sulama alanına hizmet vermekte, 46 MW güç kapasitesindeki HES yılda 273 GWh elektrik enerjisi üretimi sağlıyor.

336 METRE UZUNLUĞUYLA BÖLGENİN EN UZUN KÖPRÜSÜ: EYNEL KÖPRÜSÜ

Türkiye’de KÖYDES projelerinin ilki olan Eynel Köprüsü’nün yapımına 27 Kasım 2007 tarihinde başlandı. KÖYDES projeleri içerisinde en büyük bütçeye sahip Eynel Köprüsü, Türk Mimarlarının ve Türk Mühendislerinin ortak bir çalışması ile yapılmıştır.. Türkiye`de kırsal kalkınma projeleri içerisinde tek kalemde yapılan en büyük bütçeli proje olma özelliğine sahip Eynel Köprüsü, estetik görünümü ve ışıklandırılması ile ilçe turizmine ayrı bir renk katmıştır. Köprü çelik konseksiyon üzerine oturtulmuş. Yaklaşık 350 metre uzunluğundaki köprüye, önce beton ardından da araçların kaymaması için özel malzemeli asfalt dökülmüştür. Köprü kot farkı gereğince yüzde 5 eğimli yapılmıştır. Samsun İl özel İdaresi Yönetiminde, Samsun-Ayvacık Köylere Hizmet Götürme Birliği tarafından 2007 yılı içinde ihale edilen Suat Uğurlu baraj sularının ayırmış bulunduğu köylere ulaşımı sağlamak üzere baraj göleti üzerinde inşa edilen Samsun Ayvacık Eynel Köprüsü ile ilgili yaklaşık veriler:

Toplam Boyu: Yaklaşık 336 m . Orta Açıklığı: Minimum 168 m (iki orta ayak arası mesafe)
Taşıyıcı Sistemi: çelik Araç Yolu Eni: Araç trafiği için bir gidiş bir geliş olmak üzere toplam 8 m . Yaya Yolu Eni: Her iki tarafta 2.00 m olmak üzere toplam 4 m . Toplam Köprü Eni: Araç ve yaya trafiğini kapsayacak şekilde net 12 m . Köprü Taşıt Yükü: H20-S16 araç geçişine uygun.

“Yaşanabilir ve Estetik Şehirler” konulu 4. Yerel Yönetimler Sempozyumu’nda Ayvacık Eynel köprüsü jüri özel ödülüne layık görülmüştür.

ÜÇ KITADAN İZLER TAŞIYOR
Barajı seyrederken doğal höyükleri gözlemliyoruz. Sanki: Güney Amerika kıt’asındaki Venezüella, Kolombiya, Arjantin’de görülen tabii güzelliklerle karşılaşıyoruz. Ayvacık 3 kıt’adan izler taşıyan ender bir yöremiz. Öteden beri Avrupa’daki İsviçre’nin Leman gölünü benzetilen Ayvacık ilçesi görüp gezmeye değer muhteşem bir yöremiz.
DÖRT VİLAYETİN KESİŞTİĞİ NOKTA
Ayvacık Barajı yapılırken, trafik kazası sonucu hayatını kaybeden Suat ve Hasan Uğurlu çiftinin soyadına izafeten ismi verilen Uğurlu köyü (bütün şehir yasası dolayısı ile köy ismi kalktığı için) Uğurlu mahallesi olarak anılıyor. Yaklaşık 500 yıllık olduğunu öğrendiğimiz Dişbudak ağacı tüm haşmeti ile dimdik  ayakta. Burada yine baraj dolgusunun görünümü  izleyenlerde büyük hayranlık uyandırıyor. Hemen karşısı Tokat-Erbaa toprakları, ötesinde hemen Ordu-Akkuş toprağı, 10 km. gerisinde İlçemize bağlı Sofualan toprağı ile 4 vilayetin kesiştiği nokta.
BARAJ BİR ÖZELLİĞİYLE DÜNYADA TEKTEN
Hasan Uğurlu Barajı ve Hidroelektrik santrali; Bir ucu Amasya Taşova, Bir ucu Tokat Erbaa,
Bir ucu Ordu Akkuş, Bir ucu Samsun Ayvacık ve Salıpazarı ilçeleri ile çevrili, Yeşilırmak nehri üzerinde kurulu bulunan Hasan Uğurlu Barajı ülkemizin suyla elektrik üreten en önemli Hidroelektrik Santrallerimizden biridir. Nehir yatağından yüksekliği 175 m. Ortalama su derinliği 54 m.yi bulan barajın yapımı 1977 – 1981 yılları arasında tamamlanmıştır.
Adını 1971 yılında trafik kazasında hayatını kaybeden Samsun DSİ 7.Bölge Müdürü Hasan Uğurlu’dan almıştır.
En Önemli Özelliği !!
Tribünleri çalıştıran su cebri borular ile taşınmayıp, barajın yanında bulunan dağın içinden tribünlere borular vasıtasıyla ulaştırılmaktadır. Baraj Bu yönüyle dünyada tektir.

Yorum Ekle