Amasya İtimat

HZ. ADEM-1

0
301

HASAN APAYDIN-ULUKÖY-2023

Bakara suresindeki önemli anlatımlardan birisi ADEM peygamberin yaratılışı ve Adem-iblis kıssasıdır. Kıssanın taraflarından biri olan Hz. Adem de günah yapmıştır, iblis de günah yapmıştır. Fakat Adem günahını itiraf edip tevbe etmek suretiyle adam olmanın sembolü haline gelmiş, iblis ise günahını savunup şeytan haline gelmiştir. Kur’an da şeytan ve iblis kelimeleri aynı şahıs için kullanılır. Kur’an-ı Kerimde Allah ile ilişkisinin anlatıldığı yerde iblis, ademle ilişkisinin anlatıldığı yerde ise şeytan olarak anılır.
Bakara suresinin 30. ayetinde ALLAH meleklere ben yeryüzüne bir halife tayin edeceğim dediği zaman melekler cenabı Allaha şöyle sormuşlardı “Yeryüzünde kan dökecek, birini mi atayacaksın? Üstelik biz seni hamd ile tesbih edip dururken” demişlerdi. Bunun üzerine cenabı Allah ben sizin bilmediklerinizi de şüphesiz bilirim demişti. Sonunda ALLAH istediğini yaptı ve Ademi halife olarak atadı. Doğrusu Adem Allah’ın halifesi değil yeryüzünün halifesidir. En’am suresi 165.ayette yeryüzünün halifesi olarak geçer.
Kur’an-ı Kerim Hz Ademin yaratılışı ile ilgili 7 farklı kavram kullanır.
1-“min türabin” Hac suresinin 5.ayetinde insanın topraktan yaratıldığı anlatılır.
2-“min salsalin” Hicr suresinin 26.ayetinde ses veren balçık türünden.
3-“min salsalin kel fahhar” Rahman suresinin 14 ayetinde ses veren pişirilmiş balçık türünden.
4-“min hamein mesnunin” Hicr suresinin 28.ayetinde yoğunlaşmış çamur türünden. 5-“mintınin” En’am suresinin 2. ayetinde çamur türünden 6-“min tınin lazibin” Saffat suresi 11.ayette yapışkan bir balçık türünden.
7-“min sulaletin min tınin” Mü’minun suresi 12.ayette konsantre bir balçık türünden şeklinde geçer.
Bütün bu kavramlar iki asli unsura delalet eder. Canlı hayatın onlarsız olmayacağı su ve toprak. Buradaki kelimelerin hepsi belirsiz bir formda geldiği için bizim bildiğimiz şekilde değildir. Yani toprak ama bizim bildiğimiz toprak değil, çamur ama bizim bildiğimiz çamur değil özel bir çamur. Balçık ama bilinen ve aklımıza gelen şekliyle değil özel bir balçık.
Hiç şüphesiz insanoğlunun elementer yaratılışına ait olan bu 7 farklı kavramın hepsi farklı bir aşamayı ifade eder. İşte ademoğlunun topraktan yaratılış kıssası budur. Bu Allah’ın Rab oluşunun gereğidir. Rab terbiye eden demektir. Zira terbiye etmek bir şeyi basit halinden ideal haline aşama aşama ıslah ederek geliştirmek demektir.
Daha sonra ALLAH Ademe tüm isimleri öğretti. Bunun ardından onları meleklere takdim etti ve dedi ki eğer sözünüzün arkasındaysanız şunların isimlerini bana bir bir haber verin dediği zaman melekler şöyle cevapladılar “Sübhaneke la ılme lena illa ma allemtena inneke entel alimul hakim.” Yani sen tek otoritesin bizim senin bize öğrettiğinden başka bir ilmimiz olamaz yalnızca sensin her şeyi tam bilen ve her hükmünde tam isabet kaydeden dediler.
O zaman Allah Ademe şöyle buyurdu “Ey Adem şunların isimlerini onlara bildir.” deyince Ademde meleklere o isimleri bildirdi. İşte o zaman ALLAH meleklere Adem için secde edin dedi. İblis hariç tüm melekler Allah’ın bu emrini yerine getirdiler. İblis ise emre karşı geldi. Büyüklük tasladı ve nankörlerden oldu.
Daha sonra Allah Ademe sen ve eşin şu cennete yerleşin orada canınızın çektiği her şeyden serbestçe yiyin, sakın şu ağaca yaklaşmayın sonra zalimlerden olursunuz dedi. Bunun üzerine şeytan onlara o zamana değin cinsellikleri hakkında henüz farkına varmadıkları şeyi ifşa etmek için fısıldadı ve rabbinizin size bu ağacı yasaklaması siz ondan yiyince iki melek olursunuz yada ölümsüzleşirsinizde ondandır dedi ve her ikisine yeminler etti inanın ben sizin iyiliğinizi istiyorum dedi. Bunun üzerine onlar o bitkiden yiyince cinselliklerinin farkına vardılar. Yani üzerleri açıldı ve çıplak kalınca topladıkları ağaç yapraklarıyla üzerlerini örtmeye başladılar. Bunun üzerine Allah Adem ve Havvaya ben ikinizi de o ağaçtan men etmemiş miydim ve ben ikinize de şeytan apaçık bir düşmandır dememiş miydim dedi. Bunun üzerine Adem ve Havva “Rabbena zalemna enfüsena ve in lem tağfir lena lenekünenna minezzalimin.” yani biz kendimize zulmettik eğer sen bizi bağışlamazsan kesinlikle kaybedenlerden oluruz dediler ve Allah dedi ki birbirinize düşman olarak buradan inin. Zira yeryüzündeki geçici bir hayat alanı ve tadımlık bir haz sizi bekliyor. Böylece insanoğlunun yeryüzü serüveni başlamış oldu. Daha sonra Adem rabbinden aldığı bir takım kelimelere sarıldı dua etti ve Allah’ta onun tevbesini kabul etti.

Yorum Ekle