Amasya İtimat

Bir başkadır benim Taşovam, BAŞYURT YAYLASI İLGİ BEKLİYOR

Ahmet Günaydın

23 Ekim 2016 Pazar günü Taşova merkezin yaylası olan Başyurt yaylasını ziyaret ettik. Gidiş güzergahı olarak Boraboy göl yolunu seçtik. Gölün içinden devamla Sarıçiçek yaylasını gördük. Derli toplu güzel bir yayla. Havaların soğuması ile köylere dönüş yapılmış. Üst tarafı çam ormanları ile kaplı, bakımlı bir yaylamız.

Başyurt yaylasına doğru yolculuğumuz devam ederken, yolların bozukluğu her kilometrede artıyor. 5 aydır yaylalara bile yağmur düşmeyen yörede bazı pınarlar kurumuş veya suyunun iyice azaldığını üzülerek gözlemliyoruz. Göçderesi mevkiine geldiğimizde yayla yolunun en zorlu geçidine geldiğimizi hissediyoruz. Buraya en az 4×4 baks tipi bir menfez yapılması elzem olmuş. Devamla Tekçam mevkiine geliyoruz. Tipi ve soğuk hava nedeni ile yaklaşık 100 yıl önce hayatını kaybeden Kara Osman efendinin kabri ile karşılaşıyoruz.Yükselti 1700’lere ulaştığı için artık ağaç görmek mümkün değil. Zaten gerçek yaylaların en bariz özelliği de bu. Başyurt gözükse de yol daha da berbatlaşıyor. 1820 yılından beri Yemişenlilerin yayla olarak kullandığı Başyurt yaylası,  ilçemize 35 kilometre uzaklıkta olmasına rağmen diğer köy yaylalarımızın aldığı hizmetin çeyreğini bile alamamış. 24 Ocak 1974 tarihinde ahirete irtihal  eden ilçemizin manevi mimarı Beşir efendinin vefatına kadar yaz mevsiminde konakladığı bu yaylanın yol durumu içler acısı. Mayıs-Ekim ayları arasında yaklaşık 20 hanenin konakladığı yaylada var olan mescid yıkılmış durumda. Başyurt yaylasının  hemen çıkışında ise Hüsnü Baba tekkesini ve kabrini görüyoruz. Yaklaşık 300 yıl önce Başyurta yerleşen bu zatın diğer iki kardeşinin değişik yörelere yerleştiği söyleniyor. Hayatı ile ilgili detaylı bir bilgi yok. Şimdi ver elini Camiitepesi. Bir dönem Ladik, Amasya ve Taşova’nın yaylacılarının Cuma namazı kıldığı ve dolup taşan mescidin kalıntıları kalmış, yanı başında ise mezarlar. Karşıda Akdağ’ın 1979 rakımla  en yüksek tepesi Karaömer tüm heybeti ile bizi izliyor. Dönüşte Göldüzü mevkiindeki 2 ayrı gölün kuraklık nedeni ile zamanından önce kuruduğunu öğreniyoruz.

Camiitepesinden çevremizde 180 derece döndüğümüzde, Niksar, Akkuş, Erbaa, Ayvacık, Çarşamba, Ladik, Kavak ilçesinin dağlarını görmek mümkün. Dönüş yolunu Kırkharman köyü yolu üzerinden yapıyoruz. Durucasu sınırları içerisindeki defineciler tarafından tarumar edilen mağarayı inceliyoruz. Biraz ileride ise Boraboy gölünün eşsiz güzelliği ile bir daha karşılaşıyoruz. Kırkharman köyü göleti kenarında 5-6 piknikçi aracını görüyoruz. Kuraklık nedeni ile göletin suyu azalsa da, yineson derece güzel bir görünümü var. İmarlı bir kaç köyümüzden biri olan Kırkharman ayrı bir dosyada değerlendirilmesi gerekiyor.

Yayla sakinleri önceki belediye başkanlarından Mustafa Korkmaz’ın yaylaya pınar yaptırdığını, Özgür Özdemir’in Su deposu yaptırdığını, şimdiki başkan Bayram Öztürk’ün ise yaylayı içme suyu getirmesini arzuluyor. 2017 yılında Başyurt yaylasında 2017 yılında  bir şenlik yapılmasının planlandığını sevinerek öğreniyoruz. Ancak Amasya İl Özel İdaresi Genel Sekreterliğinden bir istirhamımız var. Yayla yolunun bakım ve onarımının yapılması ve menfezlerin tamamlanması.

20161023_154721 20161023_154244 20161023_153334 20161023_133820 20161023_131218 20161023_125818